Cutters - Cutters Ullevålsveien
Cutters - Er Norges mest kjente "billigkjede" faktisk dyrest?
Cutters, som profilerer seg som en billigkjede, viser seg faktisk å være blant de dyreste alternativene.
«Cut Time, Cut Hair, Cut Cost”.
Siden 2015 har dette vært slagordet til Cutters, en lavprisfrisørkjede med et klart mål: å endre den tradisjonelle norske frisørbransjen med fokus på effektivitet og lave priser.
Nå snart 10 år senere har det fått et godt fotfeste over det ganske land hvor de i ekspressfart har etablert ca.130 salonger inkludert noen utenfor landegrensene. Med Store krigstyper i annonsekampanjene sine, støy om hvor dyr frisørbransjen var på den tiden de skulle inn å endre og masse bråk om tilgang til vann (hårvask er ikke et alternativ), full nekt mot å ta imot kontanter, gratis klipp på åpningsdagene for hver ny salong de åpnet flott omkranset av gule og sorte ballonger, «hornmusikk» og «tivoli» tilstander tok de kundene med storm. Fantastisk syntes nok mange, for nå skulle frisørene jaggu få se hvordan denne klippe delen av frisøryrket skulle utøves.
Cutters presenterer jevnlig nye påstander, og vi ønsker å undersøke nærmere hva som ligger til grunn for disse.
Hva er egentlig nytt og innovativt med Cutters?
Bra! Jeg er personlig stor tilhenger av fri konkurranse, nytenking og utvikling, men hva var egentlig nytt og innovativt med dette «nye konseptet»? Interessen denne frisørkjeden Cutters har fanget har jeg med stor iver fulgt siden oppstart for å se om det var noe faglig vi hadde oversett i dette yrket og ikke minst noe nytt, smart og innovativt man kunne lære. De kaller det jo tross alt «Smart Haircuts». Dette rettet fokuset mitt inn på deres etter hvert så kjente slogan «Cut Time, Cut Hair, Cut Cost” som tapetserer alle deres vindus fasader og andre steder de kan prente sitt budskap inn i hodene våres. La oss se nærmere på deres konsept:
- Cut Time
- Cut Hair
- Cut Cost
Cutters - Cutters Ullevålsveien
1. Cutters - Cut time
Når man skal kutte tiden på arbeider som skal utføres må vi først se på hva man skal kutte tiden fra og til. Et raskt søk inne på forskjellige frisørers bookingsider viser at tidsbruken på «klipp» varierer fra 15 minutter til ca. 1 time. I noen tilfeller lengre tid. Cutters tilbyr klipp på 15 minutter.
Tradisjonelle frisører som er tilbydere av frisørtjenester tilbyr konsultasjon, hårvask (om dette er nødvendig) og klipp, mens Cutters (og andre lavpris frisører) tilbyr kun klipp. Skal man først sammenlikne noe så må man også sammenlikne hva som ligger i behandlingstiden man kjøper, litt som at epler må sammenliknes med epler, og pærer med pærer. Da Cutters startet opp hevdet de at kundene ville få det samme som de var vant til hos tradisjonelle frisører bare at dette ville leveres på raskere tid og til en billigere penge.
Dette stemmer selvfølgelig i all hovedsak ikke. Det som hadde vært riktig, eller ærlig å sammenlikne seg med den gangen var andre salonger som opererte i samme segment som de selv skulle inn på, altså lavpris, men da ville de jo gå glipp av hele salgsbudskapet og ideen om at den «etablerte frisørbransjen» skulle tas.¨
Cutters har en tendens til å fremsette påstander og er dyktige til å utvikle historier som mange aksepterer uten videre.
Tid må gå på bekostning av noe
Når man skal levere samme resultater på halve, en tredjedel, eller en fjerdedel av tiden som andre bruker, sier det seg selv at noe må ofres. Det er umulig å oppnå den nødvendige «finishen» på disse arbeidene innenfor 15 minutter.
Selv om enkelte frisører naturligvis er mer effektive, vil det likevel være betydelige utfordringer forbundet med å levere en klipp av høy kvalitet innenfor så kort tidsramme. Gründerne vurderte også i 2017 å tilby klipp på 10 minutter per kunde, men for å "unngå press på frisørene" fortsatte de med 15 minutter per klipp.
Cutters 15 minutters klipp - verken nytenkende eller innovativ
Er 15-minuttersklippen innovativ, nytenkende eller en «smart haircut»?
Nei, 15-minuttersklippen er verken ny eller innovativ, og den kan heller ikke betraktes som en genistrek. Dette er snarere en gjeninnføring av en gammel praksis som i stor grad ble utkonkurrert på grunn av økte krav til kvalitet etter hvert som motebildene utviklet seg.
Da jeg startet i bransjen i 1986, jobbet vi på denne måten (og selvfølgelig også lenge før det), i rene herrefrisørsalonger. Det var rask og effektiv drop-in-klipp på maksimum 15 minutter. Men, for å være ærlig, det ble ikke laget noen kunstverk – håret ble bare kortere.
2. Cutters - Cut Hair
Det er selvsagt en forventning når man går inn i en frisørsalong at «Cut Hair» er en del av pakken, det er jo åpenbart. Forventningen om at man skal kunne velge frisyre fritt er også svært høy, så når det gjennom deres aggressive markedsføring har blitt lagt så stor vekt på at dette ikke skal være et problem så bør det heller ikke være det.
Faller det på sin egen urimelighet
Men igjen, dette er selvfølgelig som tidligere nevnt ikke mulig. Når man har teknisk vanskelige klipper som Bob frisyre, Layers, skinfade osv.osv som krever en voldsom presisjon, så faller det på sin egen urimelighet at dette skal kunne forventes levert på en tidsbruk av kun 15 minutter. Joda, det vil helt klart være en del mennesker som blir fornøyde, men igjen så er det ikke mulig å få på plass frisyren på en slik måte som disse arbeidene SKAL levers på. «The devil is in the details» og detaljer tar tid.
Ikke bare Cutters gjør håret kortere
Alle kan gjøre et hår kortere, det krever absolutt ingen kunnskap. Men det å levere en velfungerende frisyre som skal fungere godt i hverdagen krever presisjon og et godt håndverk hver eneste gang. Det som derimot taler for at noen mennesker blir fornøyde med en frisyre laget på 15 minutter, er naturligvis de varierende kravene til kvalitet og hva som oppfattes som «godt nok». Om du går inn i en Cutters salong med en forventning av at du skal få en drømmefrisyre av høy kvalitet på så kort tid så er man i beste fall naiv. Vi skal selvfølgelig tillegge Cutters store deler av skylden for denne opparbeidede forventningen gjennom deres gjentakende og indoktrinerende budskap om «samme kvalitet, bare billigere», men ærlig talt, vi kan da virkelig ikke være så blåøyde?
3. Cutters - Cut Cost
Da Cutters kom på markedet var hele poenget deres å angripe filosofien til tradisjonelle «høypris-frisører». Budskapet var at man kun skulle betale 299 kr. uansett hårklipp uavhengig av kjønn. I tillegg til de tradisjonelle frisørenes unødvendige høye priser, mente de at frisørene bakte inn forskjellige unødvendige tjenester for å forsvare sine «høye priser». Dette var sterke ord som slo godt an blant en del av kundemassen hvor mange selvfølgelig gikk rett på.
Når man kunne få en hårklipp til 299 kroner, mens de fleste andre salonger lå på 400-500-600 kroner, fremstod dette naturligvis som et fantastisk tilbud. Men ser vi nærmere på den avsatte tiden til behandlingen og sammenligner pris per minutt, blir regnestykket veldig annerledes.
Cutters - Kanskje Norges dyreste frisørkjede
I 2015 tok Cutters 20 kroner per minutt (nærmere bestemt 19,93 kr), i en tid hvor de «dyre» tradisjonelle frisørene lå på mellom 13 og 16 kroner per minutt. Enkelte salonger hadde satt av hele 45 minutter til å levere en flott hårklipp med yrkesstoltheten intakt hvorpå minuttprisen da var helt nede i ca. 12 kr. minuttet.
Nå øker Cutters prisene igjen
Nylig økte Cutters prisene igjen på enkeltklipp, og justerte til 429 kroner på ukedager og 479 kroner på lørdager. Dette gir priser på henholdsvis 28.6 kr. og nesten 32 kr pr. minutt. Dette gjør Cutters til en av de desidert dyreste frisørkonseptene i bransjen pr. leverte minutt. I så måte kan de knapt ta «æren» for å ha forandret frisørbransjen, og deres rett til å benytte slagordet "Cut cost" er derfor sterkt diskutabel.
La oss sammenligne Cutters prisene med andre frisørsalonger
Ser man på salonger som regnes som high-end, altså salonger med høy faglig kvalitet, blir det tydelig at Cutters faktisk fremstår som en av Norges dyreste frisørkjeder, med en pris på ca 30 kroner pr minutt.
Vi har undersøkt prisene hos noen av Norges beste salonger og sammenlignet disse med Cutters' priser for å belyse forskjellene.
1. Studio Classic Frisør Bærum - Fra kr. 20 pr min.
Studio Classic Frisør i Bærum skiller seg ut ved kun å benytte Elitefrisører og Art Directors, som leverer tjenester på et svært høyt nivå. Med en pris på 20 kroner per minutt for klipp, tilbyr Studio Classic sine eksklusive frisørtjenester til en pris som i snitt er over 8 kroner lavere per minutt enn hos Cutters.
2. Adam & Eva Bostadveien - Fra kr. 16.60 pr min.
Adam og Eva sine stylister ligger på 16,6 kroner per minutt, og selv deres aller beste frisører (Master Art Directors) har en pris på 29 kroner per minutt. Dette innebærer at man faktisk kan få en vesentlig rimeligere klipp hos Adam og Eva sammenlignet med Cutters pr minutt.
3. Nikita Hair Majorstua - Fra kr. 22.98 pr min.
Prisen er hentet fra deres salong på Majorstuen Kirkeveien/Valkyriegaten, en av deres «flagship stores». For deres dyreste klipp, som inkluderer en samtale om ønsket frisyre, hårvask med tilpasset sjampo og balsam, samt føn og lett styling, tar behandlingen 50 minutter dersom håret er langt og tykt. Dette gir en minuttpris på 23 kroner – altså 7 kroner lavere enn hos Cutters.
4. NOOVO By Thomas Mørk - Fra kr. 16.5 pr min.
Velger man en klipp hos stylistene hos NOOVO By Thomas Mørk, koster det 16,5 kroner per minutt. Dette er altså 13,5 kroner rimeligere per minutt enn hos Cutters.
5. På Håret Studio i Bogstadveien - Fra kr. 22 pr min.
Velger man en Frisør fra På Håret Studio, er prisen 22 kroner per minutt, noe som er 8 kroner rimeligere enn hos Cutters.
Resultatet er som følger:
Minuttpris - Høypris salonger
Hva med Cutters sin målgruppe - Lavpris segmentet
Det Cutters har gjort for å overbevise kundene om at de er smartere enn andre frisører, kan virke like absurd som om McDonald's skulle sammenligne seg med Maaemo og prøve å overbevise folk om at de leverer samme kvalitet, bare raskere og billigere. Selv om Cutters opererer i lavprissegmentet, som utgjør ca. 22% av det totale frisørmarkedet, domineres resten av markedet – hele 78% – av tradisjonelle salonger der pris ikke er hovedfokus.
På samme måte er det tydelig at Cutters hører hjemme i lavprissegmentet, og deres konkurranse burde være innenfor de 22% som utgjør dette markedet. Cutters gir inntrykk av å være blant de rimeligste, men når vi ser nærmere på segmentet de ønsker å assosiere seg med (altså de billigste), oppdager vi enda større prisforskjeller.
La oss sammenligne Cutters prisene med et knippe frisørsalonger i lavprissegmentet.
1. Atlas Frisør i Oslo - Fra kr. 12 pr min.
Salongen ligger i Oslo, og tilbyr herreklipp til 350 kr. og med i prisen er også hårvask. Dette gir en pris på ca. 12 kroner pr. minutt som er hele 18 kroner rimeligere pr minutt enn Cutters.
2. Oslo Frisør - Fra kr. 18 pr min.
Herreklippen her er priset til 300 kroner og tar ca. 15 minutter. Minuttprisen hos Oslo Frisør er Kr. 20 pr minutt, hele 10 kroner billigere enn hos Cutters.
3. Haircuts i Østfold - Fra kr. 13.16 pr min.
Et Østfold og Vestfold basert drop-in konsept som leverer klipp farging og andre «tradisjonelle» behandlinger. Klippen koster 395 kroner, men har ingen tidsbegrensning. Vi spurte Haircuts i Østfold hvor lang tid de setter av til en «tradisjonell herreklipp». Svaret fra Haircuts var: «Vi bruker den tiden klippen tar».
Avhengig av hvor lang tid de bruker, kan prisene ligge på 13 til 16 kroner per minutt. Dette er faktisk 16,84 kroner billigere per minutt enn hos Cutters!
Minuttpris - Lavpris salonger
Så hva gjør Cutters så spesiell?
I lavpris segmentet som Cutters hevder de befinner seg i, finnes det en rekke salonger utover de overnevnte salongene, så igjen, «Whats Special?»
Cutters sin timepris er altså fra 1716 kr. til 1916 kr, hvilket er fullstendig i strid med det å skulle opptre som en rimelig frisørkjede.
Cutters endrer kurs
Praktiserer nå selv det de kritiserte en hel bransjen for
I en artikkel fra retailmagasinet.no i mai 2017 kritiserte gründerne bak Cutters frisørbransjen for å pushe dyre produkter på kundene. De hevdet at tradisjonelle salonger ofte presset kundene til å kjøpe hårprodukter med høye priser, mens Cutters skulle skille seg ut ved kun å selge to egne merkevarer, sjampo og voks, til en lav pris.
Cutters gikk altså hardt ut mot bransjen hvor de mente bransjen presset dyre produkter på kundene, og de lovet i stedet å tilby bare noen få, rimelige produkter til kundene. Det de imidlertid ikke nevnte, er at de sannsynligvis har enda større fortjeneste på disse produktene, siden de produseres billig som egne merkevarer.
Det er ikke noe galt i å produsere egne produkter og tjene penger på dem, men det blir inkonsekvent å kritisere en hel bransje for å gjøre nettopp det man selv ender opp med å gjøre. Nå har også Cutters også utvidet vareutvalget sitt betydelig og selger flere produkter, inkludert annen merkevare, til tradisjonelle utsalgspriser. Dette står i sterk kontrast til deres tidligere kritikk av bransjen for å pushe dyre produkter på kundene.
Så hva er Cutters gode på?
Cutters har vært dyktige til å markedsføre seg og formidle troverdige historier (selv om jeg personlig opplever deres kommunikasjon veldig på kanten). De har faktisk klart å få folk til å tro på at de tilbyr samme kvalitet til en lavere pris, Dette har gitt både både fortjent og ufortjent oppmerksomhet.
De har også vært effektive i å skape oppmerksomhet og oppstyr gjennom arrangerte show, samtidig som de har brukt kritikk av resten av bransjen til å gjøre navnet sitt kjent. Dette har gjort Cutters til kanskje den mest kjente frisørkjeden i Norge i dag, noe som kan oppleves som frustrerende for mange.
Dessverre har andre salonger og frisørkjeder blitt overskygget av Cutters' overbevisende markedsføring, hvor de framstiller seg selv som unike og spesielle, særlig når det gjelder pris, digitalisering, effektivitet og innovasjon i frisørfaget. Sannheten er imidlertid at de ikke er rimeligere eller mer innovative enn andre – de bruker de samme barbermaskinene, saksene og kammene som resten av bransjen har brukt i de siste 30 årene.
Cutters - Vil prisene øke ytterligere?
Cutters er nå i søkelyset etter Justiskomiteens krav om å tilby kontant betaling i butikkene. Om få dager vil Cutters få svar på om de fortsatt kan drive salongene uten å gi kundene mulighet til å betale med kontanter. Hvis Justiskomiteen får gjennomslag for sitt krav, vil det medføre betydelige kostnader for Cutters, som i dag unngår denne utgiften. Dette kan føre til at Cutters nok en gang må øke prisene sine på grunn av de økte kostnadene. Hvis det skjer, vil prisforskjellen mellom "lavpris"-Cutters og tradisjonelle salonger bli så liten at Cutters risikerer å bli oppfattet som en "ordinær" salong – noe som strider mot hele deres opprinnelige forretningsidé.
Her finner du mer informasjon om Cutters og deres påstander.
Så hva blir det neste? Det er vanskelig å si, men én ting er sikkert: De vil måtte finne flere måter å øke inntektene sine på. I dagens Cutters-format betyr det sannsynligvis bare én ting:
Cut Time, Cut Hair, Cut ?..
Oppsummering:
Cutters, med slagordet "Cut Time, Cut Hair, Cut Cost," har siden 2015 utfordret den tradisjonelle frisørbransjen ved å tilby raske og rimelige hårklipp. Med rundt 130 salonger i Norge og noen utenlands, har kjeden etablert seg raskt. Deres konsept fokuserer på enkelhet: klipp på 15 minutter uten hårvask eller styling, til en lavere pris enn tradisjonelle frisører.
Selv om mange har sett på Cutters som innovativt, er konseptet egentlig en gjenoppliving av en eldre praksis fra herrefrisørsalonger. Kritikken mot kjeden inkluderer mangel på kvalitet og detaljer i klippene, samt at de nå, basert på pris per minutt, faktisk er blant de dyrere alternativene i bransjen.
Det er også verdt å merke seg at en av de mest anerkjente high-end salongene i Bærum, Studio Classic, tilbyr lavere minuttpriser enn Cutters, noe som ytterligere utfordrer deres påstand om å være det rimeligste alternativet
Cutters har likevel utfordret frisørbransjen med sine markedsføringsstrategier og salg av egne produkter, noe som har gitt dem betydelig oppmerksomhet og gjort dem til en kjent merkevare i Norge.